TPMS-rengaspainevalvonta

Uusissa autoissa on jo vuosia ollut käytössä rengaspainevalvonta, yleensä niinsanottuna epäsuorana järjestelmänä jolloin auton renkaanvaihdon yhteydessä ei ole ollut tarpeita erityistoimenpiteisiin.

Vuonna 2014 uusissa autoissa pakolliseksi tulleet tarkemmat järjestelmät vaativat yleensä renkaaseen asennettava painetunnistin venttiili (ns. suora järjestelmä). Tämä voi aiheuttaa lisätöitä ja kustannuksia renkaanvaihdon yhteydessä.

Koulutettu ja ammattitaitoinen henkilökuntamme kertoo mielellään lisää. Alapuolella olevasta hinnastostamme näette yleisimmät veloituksemme. Tutustu myös alempana olevaan sanostoon ja yleisimpiin kysymyksiin rengaspainevalvonnasta.

Hinnasto

  • Järjestelmän nollaus (epäsuora) 10 € / srj

    Suora (painetunnistin venttiili): 30 € / srj

  • Uudet venttiilit (Cub, Alcar, Schrader, Sens-it) 59 € / kpl

    Alkuperäinen OE: merkkikohtainen hinta

  • Venttiileiden ohjelmointi 64 € / srj
  • Ventiileiden huolto 10 € / kpl

    (pientarvike, ei sis. ohjelmointia)

Yleisimpiä kysymyksiä

Tällä hetkellä on mahdotonta sanoa minkälainen järjestelmä missäkin autossa on. Yleensä varmuuden saamiseksi tulee autoa käyttää toimipisteissämme. Tekniikan kehitys on tällä hetkellä nopeaa joten saman vuosimallin, merkin ja korimallin sisällä voi olla jopa 3 erilaista tunnistinta riippuen siitä missä vaiheessa vuotta auto on tehty.

Voitte jättää ostamatta venttiilit, laki ei siihen viimeisimmän muutoksen jälkeen pakota. Kuitenkin tähän mennessä saatujen tietojen perusteella missään autossa ei ole onnistuttu kytkemään venttiileiden seurantaa pois päältä (2014 ja sen jälkeen käyttöön otetut). Eli toisinsanoen auto ilmoittaa varoitusvalolla ja äänimerkillä ettei venttiileitä ole tunnistettu jatkuvasti eikä tätä toimintoa voi poistaa.

Naapurisi autossa ei ole ollut rengaspainevalvontaa tai kyseessä on ollut itseoppiva järjestelmä. Tästä johtuen renkaanvaihto on ollut nopeampaa ja edullisempaa. Suoralla järjestelmällä varustettu auto jossa järjestelmän uudelleen opettaminen tehdään OBD-pistokeen kautta vaatii yli kaksinkertaisen ajan verrattuna autoihin joissa ei ole järjestelmää. Tästä syystä myös renkaanvaihto on kestänyt pitempään ja maksanut enemmän.

Venttiileiden pattereita ei voi vaihtaa. Arvioitu kestoikä on yli 5 vuotta mutta asiaan vaikuttaa suuresti ulkoiset tekijät. Yleensä yli 5 vuotiaat venttiilit pitää vaihtaa jo fyysisen kestävyydenkin takia.

Sanasto

Auto laskee rengaspaineet ABS antureita apuna käyttäen. Reagointi hitaampaa kuin suorassa järjestelmässä. Ei vaadi yleensä nollaamista renkaanvaihdon yhteydessä (poislukien BMW, Mercedes-Benz)

Auto tunnistaa rengaspaineet paineventtiilin avulla. Jokaisessa renkaassa on oma anturinsa venttiilissä jolloin saadaan pyöräkohtainen tieto tarkasti. Vaatii osassa autoissa uudelleen ohjelmoinnin jokaisen renkaanvaihdon yhteydessä

Sisältää varsinaisen venttiilin lisäksi lähettimen jonka avulla auto saa tiedon rengaspaineista.

Tulee englannin kielisestä termistä Tire Pressure Monitoring System eli rengaspaineen valvontajärjestelmä.

Lapin Kumi Oy